Awokado to owoc składający się głównie z tłuszczów - jest to około 71% kwasów tłuszczowych jednonienasyconych, 13% kwasów tłuszczowych wielonienasyconych i 16% nasyconych kwasów tłuszczowych.

Kwasy tłuszczowe wielonienasycone – omega 3 i omega 6 dzięki odpowiedniej proporcji między sobą korzystnie wpływają na funkcjonowanie układu nerwowego - kształtowanie inteligencji i  poprawy pracy mózgu.

Kwasy tłuszczowe jednonienasycone, a dokładniej kwas oleinowy jest odpowiedzialny za obniżanie “złego “ cholesterolu LDL dzięki czemu może wykazywać korzystne działanie przy leczeniu i zapobieganiu miażdżycy. Pozytywnie wpływa także na wydzielanie insuliny, obniżając poziom glukozy we krwi, przez co może zapobiegać powstawaniu cukrzycy typu II.

Awokado jest także dobrym źródłem potasu ( awokado 485 mg, banan 358 mg/100g), który odgrywa ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, obniża ciśnienie krwi, a także chroni przed chorobami serca – reguluje rytm pracy serca.

Owoce awokado są bogate w naturalne przeciwutleniacze jakimi są witaminy A, C i E, które neutralizują działanie wolnych rodników - działanie antynowotworowe , pobudzają również syntezę kolagenu – spowalnianie procesów starzenia, a także zapobiegają rozwojowi miażdżycy.

Mimo, że awokado składa się głównie z tłuszczu, jest również bogaty w  błonnik, który jest pożywką dla bakterii bytujących w jelitach, dzięki czemu poprawia funkcjonowanie przewodu pokarmowego, oczyszcza organizm z szkodliwych produktów przemiany materii i daje uczucie sytości na dłużej.

 

Jak wybrać dobre awokado?

W Polsce dostępne są najczęściej 2 odmiany awokado: Hass i Fuerte

  1. Dobre awokado powinno być lekko miękkie, warto wziąć do ręki i nacisnąć skórkę aby się o tym przekonać ( Hass jest zawsze bardziej twarde). Unikaj zbyt twardego awokado( niedojrzałe ) lub zbyt miękkiego ( przejrzałe )
  2. W przypadku dojrzałego awokado szypułkę można bez problemu usunąć. Gdy w miejscu szypułki widoczny jest jasny ( nie czarny) miąższ to wybrane awokado powinno być dobre.
  3. Istotny jest także kolor awokado. Dojrzałe awokado Fuerte ma mieć zieloną skórkę bez jakichkolwiek plam, natomiast Hass powinno mieć skórkę o barwie fioletowo-czarnej.